۴۵۰ درجه‌ی فارنهایت

از دیروز که به چالش دعوت شدم صد بار اومدم بنویسم. هر صدبار دیدم قلمم لال‌تر از همیشه زل زده تو چشمام و با لجبازی همراهی نمی‌کنه...
اعتراف می‌کنم اولش که رفتم پست صالحه رو خوندم لُنگ‌مو پهن کردم و کاسه ی چه کنم چه کنم دست گرفتم...عاخه حتی اگه تمام کتابایی که توی عمر ۲۵ ساله‌م خوندم رو روی هم بگذارم به غنا و ارزشمندی لیست کتاب‌های خیلی از بچه‌هایی که توی چالش شرکت کردن نمی‌رسه.کلی زور زدم و با ارفاق و احتساب کتابایی که نصفه خونده بودم یا فقط تحلیل‌ یا خلاصه‌شونو خونده بودم یه لیست بلننننند بالا از کتابای فلسفی و غیر فلسفی و قلمبه سلمبه ردیف کردم. مثل مجموعه‌های فقهی وفلسفی‌ تاااااا آثار شهید مطهری وشهید آوینی ودکتر شریعتی و رمان‌های ادبیات جهان و ادبیات فراسی ودفاع مقدس و حتی رمان‌های تخیلی مثل هری‌پاتر😍(که یه پست هم چند وقت پیش راجع بهش نوشتم)... تازه داشتم از این لیست حجیم لذت می‌بردم که یاد حرف صاب‌چالش افتادم که نوشته بود چرا واقعا کتاب می‌خونیم؟ برای درست کردن این‌طور لیست‌ها؟برای پز دادن توی صفحه‌های مجازی؟ یا برای آبیاری جوانه‌‌ی روح نیازمند خودمون؟
این شد که لیست بلندبالا رو پاک کردم و چهار زانو نشستم روبه‌روی کتابخونه‌ی دراز و چهارشونه‌ی عزیزم و زل زدم به ردیف کتاب‌هایی که شونه به شونه هم نشسته بودن و اونا هم زل زدن به من... یه نیم ساعتی همه در سکوت به هم نگاه کردیم...
برام خیلی سخت بود که بگم کدوم‌شونو بیشتر دوست دارم. کدوم‌شون برام لحظه‌ی ناب‌تری خلق کردن.کدوم‌شون تاثیر گذار‌تر بودن یا نقطه‌ی عطف زندگیم محسوب می‌شدن...واقعا سخت بود انگار که یه مادر ‌بخواد بگه کدوم یکی از بچه‌هاشو بیشتر دوست داره.دقیقه‌ی سی‌ و یکم اومدم بلند بشم که یهو یه چیزی توی ذهنم جرقه زد.
بعضی مفاهیم ساده‌تر از اونی هستن که لازم باشه انقدر باهاشون کشتی بگیریم و زور بزنیم تا کشف‌شون کنیم...مثل نقاط عطف زندگی که لازم نیست ما خلق شون کنیم بلکه ارزششون به اینه که خودشون انتخاب می‌کنن کی ایجاد بشن و همین غیره منتظره بودن‌شون باعث می‌شه عطف کننده باشن...لازم نیست ما کتابی رو انتخاب کنیم که زندگی‌مونو به قبل و بعد از خودش تقسیم کنه.اون کتاب خودش زمانی که باید بیاد میاد...مثل یه کتاب کوچیک و کم حجم که ممکنه هیچ کتابخوانی نه تنها اونو جزو لیست مفاخر مطالعاتش ذکر نکنه بلکه حتی عنوانشو هم نشناسه، اما دقیقا همون کتاب نقطه‌ی عطف زندگی من بود. خیلی بیشتر از اینکه از لحاظ تئوری و نظری به دردم بخوره وارد متن زندگیم شد و عملا فکر و روش و حسم رو عوض کرد.سال دوم کارشناسی توی اردوی زیادتی قم_جمکران توی اوج به هم ریختگی فکری و روحی بودم که یه کتاب کم حجم حدود پنجاه_شصت صفحه‌ای توی پک فرهنگی که بهمون دادن به دستم رسید. عنوان دقیقش یادم نیست (چون بعدا وقف در گردش شد و رفت تا شاید عطف زندگی یکی دیگه بشه) راجع به نماز بود، نماز در سیره‌ و زندگی امام خمینی و بعضی عرفای دیگه. از لحظه‌ی خوندن آخرین صفحه تا یک هفته توی خلسه بودم و بعدش به خودم اومدم و دیدم رنگ و بوی نگاهم به مقوله‌ی عشق به خدا عوض شده و... راستش تحولاتی که ایجاد شد رو دوست ندارم بنویسم...شایدم نمی‌تونم بنویسم. برای گفتن همین‌قدر کافی که ۴۵۰ درجه فارنهایت گرم شدم وخیلی چیزا با همین پنجاه_شصت صفحه توی فکرم پخت و جا افتاد.
نتیجه:این همه روده درازی کردم که بگم لازم نیست اسم یه ابَرکتاب رو حتی برای چنین چالشی برد. یه کتاب کم حجم و گمنام هم می‌تونه انقدر مهم باشه که کاندید بهترین بودن بشه، اگر واقعا هدف از کتاب‌خوندن خود آدم باشه.
و اینکه چقدر خوبه که یه سنت زیبای فراموش شده‌ی فرهنگی به اسم وقف در گردش رو دوباره راه بندازیم...خیلی حرکت قشنگ و جذابیه.
پ.ن: با تچکر از استاد نئوتد و صالحه بانو برای ایجاد و دعوت به این چالش. ببخشید که به خوبی شما ننوشتم😊😁
پ.ن۲: حذف شد 😂😂😂😂
پ‌.ن۳: یه وقت از متن من برداشت نکنید که منظورم اینه که بچه‌هایی که لیست یه عالمه کتاب خوب و عالی نوشتن رو زیر سوال بردم یا گفتم که دارن پز می‌دنااااااا...اصلا هدف چالش معرفی چنین کتابهای ارزشمندی بوده و هست...دلیل این‌طوری نوشتن من شاید اینه که اگرم می‌خواستم لیست کتابای اثرگذار زندگیمو بنویسم هرگز لیستم به غنا و ارزشمندی بقیه نمی‌شد پس بنابر بضاعت خودم نوشتم...همین😊
سلام
چه جالب!
منم سال کنکورم کتاب نماز امام صادق رو خوندم
که در مورد نماز خوب به یکی از اطرافیانشون توضیح میدن
خیلی برام اثرگذار بود
شاید بهترین نمازهایی که توی عمرم خوندم توی اون دوره بود...
سلام
احساس می‌کنم آغاز مهم‌ترین تحولات روحی آدما از تغییر ارتباط‌شون با خدا و تحول نمازشون شروع می‌شه...
من خیلی باهات موافقم.... ولی بیشتر هدفم توی پستم نشون دادنِ همون روندِ تغییراتم بود که کتاب‌های مختلف برام ایجاد کردند!
+ یعنی من پز دادم؟🙁
+ تسنیم شرکت کرده تو چالش!
نه بااااو صالحه جان اول پستمم گفتم که در برابر پستت لنگ انداختم خدایی من یک هزارم تو کتاب نخوندم یعنی اگر می‌خواستم به شیوه‌ی تو بنویسم یقینا چیزی برای گفتن نداشتم !!!یقینا کسی که برای پز دادن می‌نویسه با کسی که مثل تو با هدف و عقیده کتابا رو نام می‌بره خیلی متفاوته و این تفاوت واضحه...اگر متنم کژتابی داشت ازت عذرخواهی می‌کنم عزیزم...❤
الان بهم گفت شرکت کرده😐😂😂😂 اوف بر این شانس
تو خیییلی گل و مهربونی 😘😘❤❤
هی واااای🙈🙈🙈🙈 گونه‌هایش گل گلی می‌شود و جیغ کشان به طرف افق می‌دود...
مهربونی از خودته عشقم😊😍😘
من نئو تدم! استاد تد نمیشناسم! :))))

خوبه که باعث شده دقایقی به این مفاهیم فکر کنید. کلاً خوشحال شدم یه جمعی واسه دقایقی به این مسئله فکر کردن.
سلام نئو تد😁😁😁😁
ممنون از اینکه دقایقی تفکر بر ما ارزانی داشتید...😂😂😂
سلام

در مورد پ.ن3
ما دقیقا همچین برداشتی کردیم! :دی
اونا می خوان پز بدن!
ک الحمدالله شما هم بهشون پیوستین! :دی


سلام
جدی می‌گید یا مثل همیشه دارید اذیت می‌کنید؟
خیلی هم خوب :)
ممنون😊
خیلی عالی ^_^
چشمات عالی می‌بینه😍😍
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
خط خطی های ذهن serek کوچولو

اینجا کودک درون serek جان می نویسد...

آرشیو مطالب
Designed By Erfan Powered by Bayan