حقوق زن یا مصلحت پدرسالار

قانون جدید مهریه خیلی سر و صدا کرده و بحث بزانگیز شده

به خاطر همین یه لایو علمی با یکی از همکارا راجع به حقوق زن برگزار کردم

راجع به حقوق متناظر زن و مرد صحبت و بحث کردیم

تازگی نداشت که مردها کامنتای لایو رو با فحش و ناسزا به زن و مهریه و ... منفجر کنند.

هرچند که بحث رو از حالت علمی خارج نکردیم و توی مسیر خودمون پرسشهای آدمی‌زادی رو پاسخ دادیم و وارد حرفای خاله زنکی نشدیم، اما برام جالب بود، با وجود اینکه مثل آفتاب سر صلاة ظهر روشن و واضحه که کفه‌ی قوانین کشور ایران به طرز ناجوری به سمت مرد سنگینه و نفع اونها رو تامین می‌کنه، یه عده داشتن خودشونو می‌کشتن که چرا قانون به نفع زن‌هاست!!!!!!

وسط لایو کم مونده بود بزنم زیر خنده😂 آخه برادر من جز مهریه چه قانونی به نفع زن وجود داره در کشور ما؟! 

تازه همون مهریه هم که تنها سلاح زن در برابر نامردی شوهرشه دارید ازش می‌گیرید😌

اما یه نکته جالب‌تری که اتفاق افتاد این بود که استاد دانشگاهی که وارد لایومون شد تا با ما بحث کنه به عنوان یه مرد حرفی زد که بعید بود بزنه. در جواب یکی از مذکرهایی که کامنت فحاشی می‌کذاشت گفت؛ شما اگر راجع به خواهر یا دختر خودتم باشه همین قدر از حذف حقوق قانونی زن راضی خواهی بود؟ در برابر حذف این حقوق زن حاضری یه تعدادی از حقوق خودتم حذف بشه؟ مثلا حاضری حق طلاقتو بذاری زمین؟ چرا فقط یک‌طرفه بعضی حقوق زن حذف بشه بدون اینکه حقی متناسب باهاش جایگزین بشه؟    

این حرفش منو یاد یکی از پرونده هام انداخت. خانمی از شوهرش بابت ضرب و جرح عمدی و ترک انفاق شکایت کرده بود. شوهرش زن صیغه‌ای و دوست دخترهای متعددددیییی داشت و زن زیبا و همه‌چیز تمام خودش رو پنج سال بود که با یک بچه به امان خدا رها کرده بود. به خاطر لجبازی هم زنشو طلاق نمی‌داد می‌گفت بمون تا موهات رنگ دندونات بشه. اگر طلافت بدم می‌ری شوهر می‌کنی. جالب بود زن نتونسته بود روابط نامشروع شوهرش رو در دادگاه اثبات کنه چون شوهر برای هر ده تا دوست دخترش صیغه نامه جور کرده بود. برای فرار از ترک انفاق هم ماهیانه پنجاه هزار تومان واریز می‌کرد که نتونیم محکومش کنیم. برای فرار از مهریه هم تمام اموالش رو به نام مادرش زده بود. ضرب و جرح رو هم انکار می‌کرد چون داخل خونه بود و زن شاهدی نداشت و مرد می‌دونست زن نمی‌تونه اثبات کنه. پدر خانم روحانی بود. هیییییچ وقت یادم نمی‌ره با لباس روحانیت وسط شعبه رو‌به روی من ایستاده بود به پهنای صورت اشک می‌ریخت ‌و می‌گفت چرا قانون ما این‌طوریه؟ چرا همه چیز به نفع مرده؟ چرا هیچ کس به داد زنی که بیچاره شده نمی‌رسه؟ بابا اصلا ما هیچیییی نمی‌خوایم فقط دخترمو طلاق بده. آخه این چه قانونیه؟ 

اون روز توی دلم گفتم حاج آقا اگر پای دختر خودت وسط نبود حاضر بودی برای حمایت از این قانون یک‌طرفه روی منبر سخنرانی کنی. قانونی که خودتونم می‌دونید منبعش مردسالاری مطلقی هست که زیر پوشش اسلام خودشو مخفی کرده😊 

قانون جدید چیه ؟؟

راجع به تغییرات مهریه‌ست 
متاسفانه بسیار ناکارآمد و اشتباهه😒
البته هنوز تصویب نشده.

سلام بر شما

شما بحث تان را جای دیگری انجام دادید و تعریف شو آوردید برای ما !

اما به هر حال مسئله حقوق زن در اسلام و خانواده چیزی نیست که در چند خط بشه اونو زیر سوال برد یا همه جوانب آن را مطرح کرد.

اسلام همه احکام لازم رو برای حمایت از زن و زندگی و خانواده بیان کرده و مصداقش تمام این خانواده هایی است که دارن به خوبی و خوشی زندگی می کنند . حالا مثال اعلایش خانواده های موفق است.

ولی با یک مورد دو مورد نمیشه قانون اسلام  یا قوانین کشور را زیر سوال برد.

من یه بار نشستم نوشتم دیدم حدود 20 حق مهم هست که اسلام برای زن قائل شده و برای مرد نه.

منتهی غربی ها و غربزده ها صرفا مشکلات و ایرادات را بزرگ می کنند و در فضای مجازی و ماهواره و رسانه های سلطه به خورد مردم میدن و الـآن جوری شده که نمیشه افراد رو قانع کرد .

از جمله حقوق زنان در فقه اسلامی و قوانین جمهوری اسلامی:

1- حق مهریه

2- حق نفقه

3- حق تامین مسکن زن

4- حق شیر دادن بچه

5- حق کارکردن در خانه

6- حق حضانت فرزندان که بر عهده مرد است تا زن آزاد باشد یعنی هم مخارج بچه ها بر عهده اش نباشد و هم بتواند ازدواج کند.

7- حق ارث ( زن از همسرش ارث می برد)

8- حق مالکیت اموال زن . یعنی زن اگر در بیرون خودش کار می کند یا اموالی به او میرسد مال خودشه و مرد حق دخالت در اموال او را ندارد.

9- اگر کسی بخواد همسر دوم بگیرد حتما اجازه و رضایت همسر اول شرط است.

10- حق معافیت پرداخت از نفقه اقارب

و مسایل دیگر

 

همین غربی ها که اینقدر حقوق زنان می کنند همه اش دروغ است. مثلا اگر کسی در مالی مغازه ای کارخانه ای شریک داشته باشد وقتی می میرد ارثش را به شریکش میدهند و به خانواده اش نمی دهند !!!!!!!!!

 

زیاد شد .

خداوند مشکلات اسلام و مسلمین را برطرف کند.

 

حقیقتا همینه به عنوان کسی که رشته‌ی تخصصی دانشگاهش حقوق خانواده بوده میگم که یک لایو و دو لایو و کامنت کفاف این بحث رو نمی‌ده و چند ترم تحصیلی لازمه تا همه جیز درست تبیین بشه. دقیقا ما هم حرفمون همینه بزرگوار شما لایو رو اگر دوست داشتی ببین تا متوجه بشی. 
نکنه: کسی قوانین اسلام رو زیر سوال نبرده. اگر واقعا اسلام اجرا می‌شد ما دردسری نداشتیم بزرگوار اما یقین داشته باش کسی که داخل سیستم قضاوت هست داره اینو بهت می‌گه. یک دهم از این حقوقی که نام بردی در رویه قضایی ما به زن داده نمی‌شه. حداقل در عمل این‌طوره😌

برعکسش هم هست.

یک را می شناسم که با دختری ازدواج کرد . کمکش کرد تا رفت دانشگاه و سر کار. خدا دوسه تا بچه به انها داد . بعد 15 سال زندگی نمیدانم چطور شد که زنش خانه و اموال و بچه ها را تصاحب کرد و مرد بیچاره را دست خالی !!! فرستادند خانه پدرش. شماها این را تایید می کنید؟! یعنی این ظلم به اون مرد نیست؟! نتیجه 15 سال زندگی او شد هیچ.

 

اولا تا زندگی کامل طرفین رو ندونیم نمی‌تونیم قضاوت کنیم. چون هر کدوم از طرفین اصولا عادت دارند به نفع خودشون برای اقوام و آشنایان علت جدایی رو تعریف می‌کنند که آبروشون حفظ بشه یعنی من مورد داشتم علت طلاق خیانت مرد بود بعد مرد برای تبرئه‌ی خودش توی اقوامش گفته بود زنم خیانت کرده و اقوامش که برای میانجی گری به دادگاه اومده بودن توی جلسه خیلی جا خوردن که علت طلاق رو بهشون اشتباه گفته بودن. 
دوما بعد از پونزده سال زندگی هر کدوم از طرفین چه زن و چه مرد اگر با نامردی همه چیزو رها کنه و بره ناپسنده و کسی تایید نمی‌کنه. اما قطعا درصد این مثال برعکسی که شما می‌گی خیلی کم اتفاق می‌افته و هفتاد درصد پرونده‌های طلاق به خاطر مشکلات مرد اتفاق می‌افته. این یه آمار عملی هست که من دارم باهاش کار می‌کنم. 
سوما به عنوان یک زن به شما قول شرف می‌دم هیییییچ زنی بی علت بعد از پونزده سال زندگیشو رها نمی‌کنه. اگر زن بدی بود و به دنبال خوشی خودش بود پول رو برمی‌داشت و بچه‌ها رو می‌انداخت گردن پدرشون می‌رفت. اینکه مسئولیت بچه‌ها رو هم خودش گرفته نشون می‌ده که مرد داره یه چیزایی رو راجع به علت طلاق یا نمی‌گه یا دروغ میگه. تجربه کاری به من اینو می‌گه😌
البته باید بگم همه زن‌ها فرشته نیستن و مواردی که زن بد باشه هم همونطور که گفتم هست و کسی این زن‌ها رو تایید نمی‌کنه 
اما اتفاقی که می‌افته درصد توجه برعکس به این موضوعه. موردی که درصد بیشتری داره بهش توجه نمی‌شه و فقط قانونگذار بند‌ کرده به موردی که درصد کمتری داره. اگر لایو رو ببینید متوجه می‌شید زمینه بحث چی بوده. آیدی پیج رو توی جواب کامنت قبلی دادم.

الان حرف حساب شما و لایوتون چی بود؟ 2. صورت مساله رو خلاصه بگید ما هم بدونیم چیه و در مجلس چه اتفاقی رخ داده؟

حرف حساب لایو ما این بود که اولا قانون جدید راجع به مهریه جریانش چیه؟
دوما مبنای شرعی و قانونی مهریه چیه؟
سوما آیا صحیح است بدون متقارن سازی حقوق زوجین و رفع آسیب های حذف مهریه برای زنان به صورت شتابزده قانون گذاری کنیم و این حق شرعی رو ازشون سلب کنیم؟ اگر حقوق شرعی زوجین با قانون قابل حذف و محدود شدن هست چرا حقوقی مثل حق طلاق مرد رو نمی‌شه حذف یا تقیید کرد؟ حتی راهکار داده شد برای اینکه آسیب‌های مهریه زیاد رو با قرارداد صحیح ازدواج کنترل و حل کنیم. 
متاسفانه در مجلس لایحه ای در جریانه که خلاف شرع قصد حذف یا حداقل محدود سازی مهریه رو داره
البته لایو ما یک ساعت و اندی بود و توی یه کامنت نمی‌گنجه واقعا. اگر تمایل دارید لایو رو ببینید تشریف ببرید صفحه‌ی خانم وکیل vanilla.Maryam.lamei98 و لایو کامل رو مشاهده کنید😊
دوشنبه ۲۹ شهریور ۰۰ , ۱۲:۲۳ فاطـــღـــمـه ツ

کم کم داره حالم از این کشور بهم میخوره

نفس عمیق بکش😌
اگر جای من نشسته بودی چی کار می‌کردی؟😂

خیلی ممنون توضیحات خوب بود. لینک لایحه رو هم اگه دارید بذارید. سپاس

خواهش می‌کنم 🌺
هنوز لینک لایحه در دسترس نیست چون در حال چکش کاری توی کمیسیون مجلس هست و نهایی نشده. 

چیو پس دارین نفد میکنین؟ :/

سلسله لایوه هنوز بحث کامل نشده 
من نقد کردم استاد محترم شرح دادن 
دوشنبه ۲۹ شهریور ۰۰ , ۱۴:۵۳ فاطـــღـــمـه ツ

شما وکیل هستین؟

یه چیزی تو همین مایه ها😊

صحبتای شما رو زدم جلو ولی اون آقا خوب صحبت میکرد. پیشنهادشم درباره مهریه منطقی و درست بود. پیشنهاد میکنم یه پست بذارید درباره تنصیف و نکات مهمش رو بگید. ممنون.

خب زدی جلو دیگه چی بگم من😑😐

میدونید مسئله جالب چیه؟ البته جالب از نظر حس تنفر منظوره.

این که از دید اسلام اطاعت زن از شوهر و ازدواج مجددد مرد رو خود مردا قبول دارند و میگن اسلام گفته ولی اون نفقه و حتی پولی که میتونه زن بابت شیر دادن بچه طلب کنه رو نمیبینند! و خیلی خیلی خیلی چیزای دیگه! مثل کار کردن زن اینکه خیلی خانم ها مسئولیت خرج زندگی به دوششونه. کم مونده دو روز دیگه بگن باید فلان مقدار سکه هم مهر مرد کنیم و نفقه بدیم :ا

از این مثال‌های اعصاب خردکن زیاده دوست من 
شما هم مثل من فقط نفس عمیییییق بکش😂

سلام

با اینکه شما شخص شریفی هستید اما فکر می کنم بحث شما هم مثل اکثر بحث های دیگه با پیشفرض عدم رعایت حقوق زن جلو میره که در نهایت باعث تشدید این تفکر منفی در بین جماعت نسوان میشه و خیری هم برای شما و مخاطبین نداره .

نظر شما هم مثل هر کسی محترمه 😊

ماجرای اون پرونده تون چقدر دردناک بودش :((

دردناک‌تر از اینم داشتم 🥺

منظورم این بود که برای رفع مشکل زنان و کل جامعه، مطالب را بر اساس مبانی محکم و ثابت شده مطرح کنیم و پیش ببریم تا لااقل در ذهن عده ای جا بگیره و بر اساس آن مبانی پاسخ سوالات افراد را هم بدهیم. 

ولی وقتی خودمان بحث را با شبهات شروع کنیم وجلو ببریم طبیعیه که نتیجه مثبتی حاصل نمیشه. 

در امور خیر موفق باشید 

مبانی محکم و ثابت شده از نظر هر کسی یه چیزی هست 
من به نظر خودم در حیطه‌ی تخصص و شغلم بحث علمی مطرح می‌کنم 
حالا ممکنه یه نفر خوشش نیاد خب طبیعیه 😊

شوکه شدم -_-

 - مهریه رو کی داده کی گرفته؟

همین تعارفات الکی مرسوم توی فرهنگ ما  منتج میشه توی مردسالاری که حتی زن ، خودشم قبول میکرد توسری خور باشه و دیدن هوو ، دوستدختر، صیغه رو تحمل کنه. و کمترین حقوق رو برای خودش قائل بشه.

هرچند قرآن فرموده صیغه و عقد چهار زن رو.

اما ترجیح میدم مرد رو به صورت کامل از زندگیم پاک کنم تا نه اثر خیانت های متعدد مردهای متمدن ایرانی رو ببینم، نه این قوانین من درآوردی که جز عقب رونده شدن جامعه و انزجار چیز دیگه ای دربر داشته باشه.

زن هایی م ک زیر بار این قوانین میرن ، و ازدواج میکنن، یا خودشون سرشون به سنگ میخوره، یا بچه هاشون کارد به استخونشون میرسه .

اصلا چرا نباید قوانینی باشه برای مردهایی که نه درچهارچوب ازدواج دحترا رو فریب میدن و اذیت میکنن؟ چرا قانونی برای روابط آزاد توی ایران نیست؟ 

ولی کشورهایی که اسلامی نیستن، همچین قوانینی دارن؟

دیگه همه چی هم به کارما واگذار کردیم این شده حال و اوضاع!!!

کاش روزی برسه بس بشه

این سوالات شما نگارش یه دوره چند جلدی کتاب می‌طلبه 
😂😂😂 حالا اجالتا نفس عمیق بکش تا ببینیم چی میشه ❤️

بهتره یه سر به دادگاه بزنید میبینید که اونقدرا هم این مهریه های سنگین سلاح مختصری نیست!

انگار شمشیر سامورایی بدی یکی، کارد میوه خوری بدی اون یکی...

طرف میتونه از لحظه عقد پاشه جمع کنه بره خونه باباش بگه تا مهریه رو کامل ندی نمیام سر خونه زندگی و حق نداری بهم دست بزنی!!

تازه باید نفقه هم بهش بدی.

درست میگم؟

بهتره من یه سری به دادگاه بزنم؟ 
نظرت چیه که دارم وسط اون خراب شده کار می‌کنم؟ 
حداقل از روی شکمم حرف نمی‌زنم برخلاف خیلیا 😏

زیبایی قضیه اینجاست که تا حرف هر حقی رو می زنی،بر میگردن می گم زن هم مهریه رو داره:)و..هیچی دیگه.

و اینکه مگه اصلا قرار نبود مهریه رو اول ازدواج بدن:)این کامنت بالا دقیقا منظورشون چیه؟:)

منظورشون اینه که مهریه چیز خیلی بدیه 
اصلا هم حق طلاق که با مرده، ریاست خانواده که با مرده، حق تمکین که با مرده حق درد و زهرمار که با مرده بد نیست. 
مردا دو برابر ارث می‌گیرن دو برابر دیه می‌گیرن تمام حقوق‌ مالی‌شون دو برابره اما حاضر نیستن هیچ تعهد مالی داشته باشن 
زیبا نیست؟ 

به امید روزی که زن رییس جمهور شه اصلا خیزران این بی عدالتی رو ببره😂

(جیگرم خنک میشه، حتی توهمش)

❤️❤️😂😂

روزی میاد که نه یک زن بلکه پنجاه تا زن رئیس می‌شن اون وقت قیافه‌های این جماعت ستمگر دیدنیه 😌
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
خط خطی های ذهن serek کوچولو

اینجا کودک درون serek جان می نویسد...

آرشیو مطالب
Designed By Erfan Powered by Bayan